چهار خاصیت شیره سیاه

شیره سیاه

شیره سیاه، محصول جانبی تولید شده از فرایند تصفیه نیشکر است. برای تولید عصاره نیشکر، ابتدا آن را له می کنند، سپس می جوشانند؛ از جوش اول، شربت نیشکر و از جوش دوم شیره بدست می آید. بعد از اینکه این شربت برای بار سوم جوشانده شد، مایع غلیظ و تیره رنگی به نام شیره سیاه حاصل می شود. این نوع از شیره، کمترین میزان قند را نسبت به دیگر فرآورده های جانبی نیشکر دارد.

شیره سیاه، برخلاف شکر تصفیه شده که ارزش غذایی ندارد، دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیاری، از جمله آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین B6 و سلنیوم است و به عنوان یک غذای کامل شناخته می شود. اگرچه درمان معجزه آسایی نیست، اما منبع غنی از چندین مواد معدنی است. 

خواص شیره سیاه

۱. استخوان ها را تقویت می کند

همه می دانند که کلسیم برای داشتن استخوان های قوی ضروری است، اما همه از اهمیت منیزیم برای رشد استخوان ها باخبر نیستند. 

شیره سیاه، حاوی کلسیم و منیزیم است، بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می کند. یک قاشق غذاخوری شیره سیاه، ۸ درصد کلسیم و ۱۰ درصد منیزیم دارد.

همچنین مصرف مقدار کافی منیزیم برای جلوگیری از پوکی استخوان، آسم و بیماری های دیگری که می توانند خون و قلب شما را تحت تاثیر قرار دهند بسیار مهم است.

۲. برای خون مفید است

افراد مبتلا به کم خونی (وضعیت پزشکی که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد) اغلب احساس خستگی و ضعف می کنند. یکی از انواع کم خونی، ناشی از فقر آهن در رژیم غذایی است.

شیره سیاه منبع خوبی از آهن است. حدود یک قاشق غذاخوری شیره سیاه حاوی ۲۰ درصد آهن است.

۳. حاوی پتاسیم زیادی است

وقتی صحبت از مواد غذایی حاوی پتاسیم می شود موز در راس جدول قرار گیرد، اما شیره سیاه نیز منبع خوبی از پتاسیم است. در واقع، یک قاشق غذاخوری شیره سیاه به اندازه ی نصف موز پتاسیم دارد، یعنی در هر قاشق غذاخوری شیره سیاه، ۳۰۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

پتاسیم برای کاهش گرفتگی عضلات بعد از ورزش موثر است. این ماده معدنی برای ماهیچه ی قلب هم مفید است. مصرف مکمل پتاسیم در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به کاهش فشار خون آن ها کمک می کند.

علاوه بر این، داشتن یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم به کاهش خطر سکته کمک کرده و مانع احتباس مایعات می شود.

۴. موها را صاف می کند

شیره سیاه، علاوه بر تامین مواد معدنی بدن، مانع از وِز شدن موهای سفید، فر و رنگ شده می شود.

نباید این شیره غلیظ و چسبناک را مستقیما روی مو بریزید، بلکه باید آن را با آب گرم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی موهایتان قرار دهید. همچنین می توانید آن را با دیگر محصولات مناسب مو، مانند شامپو یا شیره نارگیل ترکیب کرده و بعد از آن استفاده نمایید.

نحوه استفاده از شیره سیاه

از آنجایی که شیره سیاه غلیظ و کمی تلخ است، خوردن آن به تنهایی کمی دشوار بوده و باید با مایعات مصرف شود. با استفاده از روش های زیر می توانید این شیره ی پرخاصیت را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

۱. با یک نوشیدنی گرم میل کنید

یک قاشق غذاخوری شیره سیاه را به آب گرم اضافه کرده و آن را به عنوان مکمل رژیم غذایی، به صورت گرم یا سرد بنوشید. اگر دوست دارید عطر و طعم بیشتری داشته باشد، به آن آب لیمو اضافه کرده یا با چای بنوشید.

۲. به جای شیرین کننده های دیگر استفاده نمایید

می توانید به جای شکر یا شیره معمولی از شیره سیاه استفاده کنید. اگر طعم شیره سیاه روی غذا را دوست داشته باشید می توانید آن را روی مرغ، بوقلمون و استیک بریزید که طعمی لذیذ به غذاهایتان می دهد و اگر آن ها را کمی تند کنید، بهتر هم می شوند. 

۳. خوردنی های انرژی زا درست کنید

بافت غلیظ و چسبناک شیره سیاه برای درست کردن خوردنی های انرژی زا یا کلوچه های صبحانه خیلی خوب است، چون باعث می شود مواد به هم بچسبند و شیرینی لازم را بدست آورند.

۴. آن را به عنوان «مکمل» مصرف نمایید

خوردن یک قاشق غذاخوری شیره سیاه سریعا انرژی شما را افزایش می دهد. اگر نمی توانید آن را به تنهایی بخورید، در یک لیوان آب گرم مخلوطش کنید و هر روز به جای مولتی ویتامین میل نمایید.

شیره سیاه، محصول جانبی تولید شده از فرایند تصفیه نیشکر است. برای تولید عصاره نیشکر، ابتدا آن را له می کنند، سپس می جوشانند؛ از جوش اول، شربت نیشکر و از جوش دوم شیره بدست می آید. بعد از اینکه این شربت برای بار سوم جوشانده شد، مایع غلیظ و تیره رنگی به نام شیره سیاه حاصل می شود. این نوع از شیره، کمترین میزان قند را نسبت به دیگر فرآورده های جانبی نیشکر دارد.

شیره سیاه، برخلاف شکر تصفیه شده که ارزش غذایی ندارد، دارای مواد معدنی و ویتامین های بسیاری، از جمله آهن، کلسیم، منیزیم، ویتامین B6 و سلنیوم است و به عنوان یک غذای کامل شناخته می شود. اگرچه درمان معجزه آسایی نیست، اما منبع غنی از چندین مواد معدنی است. 

خواص شیره سیاه

۱. استخوان ها را تقویت می کند

همه می دانند که کلسیم برای داشتن استخوان های قوی ضروری است، اما همه از اهمیت منیزیم برای رشد استخوان ها باخبر نیستند. 

شیره سیاه، حاوی کلسیم و منیزیم است، بنابراین از پوکی استخوان جلوگیری می کند. یک قاشق غذاخوری شیره سیاه، ۸ درصد کلسیم و ۱۰ درصد منیزیم دارد.

همچنین مصرف مقدار کافی منیزیم برای جلوگیری از پوکی استخوان، آسم و بیماری های دیگری که می توانند خون و قلب شما را تحت تاثیر قرار دهند بسیار مهم است.

۲. برای خون مفید است

افراد مبتلا به کم خونی (وضعیت پزشکی که در آن بدن به اندازه کافی گلبول قرمز نداشته باشد) اغلب احساس خستگی و ضعف می کنند. یکی از انواع کم خونی، ناشی از فقر آهن در رژیم غذایی است.

شیره سیاه منبع خوبی از آهن است. حدود یک قاشق غذاخوری شیره سیاه حاوی ۲۰ درصد آهن است.

۳. حاوی پتاسیم زیادی است

وقتی صحبت از مواد غذایی حاوی پتاسیم می شود موز در راس جدول قرار گیرد، اما شیره سیاه نیز منبع خوبی از پتاسیم است. در واقع، یک قاشق غذاخوری شیره سیاه به اندازه ی نصف موز پتاسیم دارد، یعنی در هر قاشق غذاخوری شیره سیاه، ۳۰۰ میلی گرم پتاسیم وجود دارد.

پتاسیم برای کاهش گرفتگی عضلات بعد از ورزش موثر است. این ماده معدنی برای ماهیچه ی قلب هم مفید است. مصرف مکمل پتاسیم در افراد مبتلا به فشار خون بالا، به کاهش فشار خون آن ها کمک می کند.

علاوه بر این، داشتن یک رژیم غذایی حاوی پتاسیم به کاهش خطر سکته کمک کرده و مانع احتباس مایعات می شود.

۴. موها را صاف می کند

شیره سیاه، علاوه بر تامین مواد معدنی بدن، مانع از وِز شدن موهای سفید، فر و رنگ شده می شود.

نباید این شیره غلیظ و چسبناک را مستقیما روی مو بریزید، بلکه باید آن را با آب گرم مخلوط کرده و به مدت ۱۵ دقیقه روی موهایتان قرار دهید. همچنین می توانید آن را با دیگر محصولات مناسب مو، مانند شامپو یا شیره نارگیل ترکیب کرده و بعد از آن استفاده نمایید.

نحوه استفاده از شیره سیاه

از آنجایی که شیره سیاه غلیظ و کمی تلخ است، خوردن آن به تنهایی کمی دشوار بوده و باید با مایعات مصرف شود. با استفاده از روش های زیر می توانید این شیره ی پرخاصیت را در رژیم غذایی روزانه خود جای دهید.

۱. با یک نوشیدنی گرم میل کنید

یک قاشق غذاخوری شیره سیاه را به آب گرم اضافه کرده و آن را به عنوان مکمل رژیم غذایی، به صورت گرم یا سرد بنوشید. اگر دوست دارید عطر و طعم بیشتری داشته باشد، به آن آب لیمو اضافه کرده یا با چای بنوشید.

۲. به جای شیرین کننده های دیگر استفاده نمایید

می توانید به جای شکر یا شیره معمولی از شیره سیاه استفاده کنید. اگر طعم شیره سیاه روی غذا را دوست داشته باشید می توانید آن را روی مرغ، بوقلمون و استیک بریزید که طعمی لذیذ به غذاهایتان می دهد و اگر آن ها را کمی تند کنید، بهتر هم می شوند. 

۳. خوردنی های انرژی زا درست کنید

بافت غلیظ و چسبناک شیره سیاه برای درست کردن خوردنی های انرژی زا یا کلوچه های صبحانه خیلی خوب است، چون باعث می شود مواد به هم بچسبند و شیرینی لازم را بدست آورند.

۴. آن را به عنوان «مکمل» مصرف نمایید

خوردن یک قاشق غذاخوری شیره سیاه سریعا انرژی شما را افزایش می دهد. اگر نمی توانید آن را به تنهایی بخورید، در یک لیوان آب گرم مخلوطش کنید و هر روز به جای مولتی ویتامین میل نمایید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست