1. خانه
  2. chevron_left
  3. انگور
  4. chevron_left
  5. برگ انگور؛ خواص و کاربرد در آشپزی

برگ انگور؛ خواص و کاربرد در آشپزی

برگ انگور

برگ انگور (در زبان انگلیسی به برگ انگور Grape leaves گفته می شود) را همه ی ما دیده ایم. رنگ سبز دارند و پهن اند. رگه ها نازکی ساختار برگ را شکل داده است. در فرهنگ های مختلف از برگه ی انگور در آشپزی هایشان استفاده می کنند. خواص برگه انگور هم جالب توجه اند. در ادامه در این باره بیشتر می خوانید. 

خواص برگ انگور

برگه های انگور می توانند به عنوان سبزی تیره در رژیم غذایی هفتگی استفاده شود. هر فنجان برگ انگور مقدار اندکی کالری دارد؛ ۱۳ کالری. 

فیبر

از برگ های انگور برای بیشتر کردن مقدار مصرف سبزی هایتان استفاده کنید. برگ ها منبعی غنی از فیبر به شمار می آید. این یعنی با اینکه مقدار کمی کالری دارد ولی سیرتان می کند. فیبر درون برگ انگور شکمتان را پر می کند و فرآیند هضم غذا را هم آهسته تر می کند و در نتیجه شکر را کم کم وارد جریان خون می کند. اگر رژیم غذایی ۱۵۰۰ کالری دارید، بنا به مدرسه ی سلامت عمومی هاروارد، یک فنجان از آن حدود ۷ درصد از نیازتان به فیبر را تامین می کند. و اگر رژیم غذایتان ۲۰۰۰ کالری است، ۵ درصد از آن را تامین می کند.

 

ویتامین های A, K

برگ انگور بخشی از ویتامین های مورد نیاز بدنتان را فراهم می کند. ویتامین های A,K که در چربی حل می شوند در آن وجود دارند. ویتامین A به سلول ها کمک می کند به شکلی مناسب و بدون خطا توسعه یابند. استخوان ها، پوست، سیستم هاضمه و سیستم بینایی همگی برای عملکردشان به ویتامین A نیاز دارند. ویتامین K لختگی خون را کنترل می کند. دریافت میزان مناسب از این ویتامین به شما اجازه می دهد که وقتی زخم می شوید و خونریزی می کنید، لخته ی خون تشکیل شود و جلوی خونریزی گرفته شود.

کلسیم و آهن

برگ انگور دارای کلسیم و آهن هم هست. دو تا از موادهای معدنی ضروری برای بدن. بدن شما به کلسیم برای محکم نگه داشتن استخوان ها و دندان ها نیاز دارد. مواد معدنی برای عملکرد سیستم عصبی و ماهیچه ها نیز مهم اند. براساس گفته ی موسسه Linus Pauling Institute هر فنجان برگ انگور ۵۱ میلی گرم کلسیم دارد که ۵ درصد از کلسیم مورد نیاز روزانه را فراهم می کند.

آهن درون برگ های انگور جریان خون در بدن را بهتر می کند. مواد معدنی به خون کمک می کنند که میزان بیشتری اکسیژن را حمل کند و در نتیجه توان فیزیکی را بالاتر می برد. یک فنجان از برگ انگور حدود ۰.۳۷ میلی گرم آهن دارد.

برگ انگور در آشپزی

بیشترین کاربرد برگ انگور در آشپزی است. فرهنگ های مختلف مانند ترکیه، ایران، رومانی، یونان و ویتنام از آن غذاهای خوشمزه ای درست می کنند. یکی از معروف ترین آن ها که باید اسمش را هم شنیده باشید دلمه انگور است.

برگ انگور برای دلمه

برای تهیه دلمه بهتر است برگ های سبز و تازه را انتخاب کنید. اندازه ی آن ها بستگی به سایز دلمه ای است که می خواهید درست کنید. در تهیه دلمه از برنج، حبوبات، پیاز، گوجه و بعضی وقت ها گوشت استفاده می شود. برگ انگور به عنوان یک لقمه ی نان، دور مواد داخلی آن می پیچید.

عضویت در خبرنامه دوشو
.با عضویت در خبرنامه، شما را در جریان آخرین مطالب «دوشو» قرار می‌دهیم

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

سوال یا دیدگاهی دارید؟ در اینجا با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

همه چیز درباره کشمش
همه چیز درباره انگور
همه چیز درباره مویز
همه چیز درباره شیره انگور
فهرست