آیا مصرف شیره انگور در دوران بارداری ضرر دارد؟

َشیره انگور در بارداری

بارداری دوران حساسی است. آنچه مادر در دوران بارداری می خورد و می آشامد، منبع اصلی تغذیه کودک است، به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد. متخصصان توصیه می کنند رژیم غذایی مادر باید شامل انواع غذاها و نوشیدنی های سالمی باشد که بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک را فراهم کند.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا شیره انگور جزو غذاهای مغذی و مفید به حساب می آید و می توان در دوران بارداری آن را مصرف کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بیایید نگاهی اجمالی به شیره انگور بیندازیم.

شیره انگور، شیرین کننده ای طبیعیست که از جوشاندن آب انگور تازه بدست می آید. حتی خودتان هم می توانید در خانه آن را درست کنید. در اینجا روش تهیه شیره انگور را برایتان آماده کرده ایم.

متخصصین بر این باورند که شیره انگور ارزش غذایی بیشتری نسبت به عسل دارد. شیره انگور به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین های بسیار، برای سلامتی مفید است. به طور کلی ۱۰۰ گرم شیره انگور، حدود ۲۴۸ کالری، ۰.۶۷ گرم چربی، ۰.۲ گرم چربی اشباع شده، ۵۴.۰ گرم کربوهیدرات، ۵۴.۰ گرم قند، ۲.۱ گرم پروتئین، ۴.۳ گرم فیبر و ۰.۰۱ گرم سدیم دارد. در واقع کالری ۲۰۰ گرم شیره انگور برابر با ۱۵۵۰ گرم شیر یا ۳۵۰ گرم گوشت است، به همین دلیل می توان با مصرف آن ضعف و سستی بدن را درمان و انرژی مورد نیاز آن را تامین کرد.

یک خانم باردار نسبت به زنان دیگر، به دلایل زیر نیاز بیشتری به فولیک اسید، کلسیم و آهن دارد. 

  • فولیک اسید یا همان فولات در برخی مواد غذایی وجود دارد و یک نوع ویتامین B است. مصرف این ویتامین از تولد نوزادی با نقص طناب نخاعی یا مغزی که به آن نقص لوله عصبی می گویند جلوگیری می کند. 
  • کلسیم یک ماده معدنیست که برای شکل گیری استخوان جنین ضروریست. اگر مادر در دوران بارداری به مقدار لازم کلسیم مصرف نکند، جنین از کلسیم موجود در استخوان های مادر تغذیه خواهد کرد و این امر احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در مادر افزایش می دهد. 
  • آهن برای تولید خون بیشتر و تامین اکسیژن جنین لازم است. زنان باردار روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن احتیاج دارند، یعنی دو برابر میزان مورد نیاز خانم های غیرباردار. دریافت آهن بیش از حد کم در دوران بارداری می تواند منجر به کم خونی و نهایتا خستگی و افزایش خطر عفونت شود.

از آنجایی که شیره انگور دارای مقادیر زیادی آهن، کلسیم و اسید فولیک است پس می توان گفت که مصرف آن در دوران بارداری بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد نه تنها ضرر ندارد بلکه مفید هم هست. 

در مصرف شیره انگور باید حد اعتدال را رعایت کنید، چون مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به اسهال یا سوء هاضمه شود. توجه داشته باشید که اگر به انگور حساسیت دارید یا مبتلا به دیابت بارداری هستید، حتما پیش از مصرف شیره انگور با پزشک خود مشورت کنید. 

اگر مایل به دانستن تمام خواص شیره انگور هستید می توانید این مطلب از سایت دوشو را مطالعه نمایید.

بارداری دوران حساسی است. آنچه مادر در دوران بارداری می خورد و می آشامد، منبع اصلی تغذیه کودک است، به همین دلیل اهمیت بسیاری دارد. متخصصان توصیه می کنند رژیم غذایی مادر باید شامل انواع غذاها و نوشیدنی های سالمی باشد که بتواند مواد مغذی مورد نیاز برای رشد کودک را فراهم کند.

اما سوالی که پیش می آید این است که آیا شیره انگور جزو غذاهای مغذی و مفید به حساب می آید و می توان در دوران بارداری آن را مصرف کرد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال ابتدا بیایید نگاهی اجمالی به شیره انگور بیندازیم.

شیره انگور، شیرین کننده ای طبیعیست که از جوشاندن آب انگور تازه بدست می آید. حتی خودتان هم می توانید در خانه آن را درست کنید. در اینجا روش تهیه شیره انگور را برایتان آماده کرده ایم.

متخصصین بر این باورند که شیره انگور ارزش غذایی بیشتری نسبت به عسل دارد. شیره انگور به دلیل داشتن مواد معدنی و ویتامین های بسیار، برای سلامتی مفید است. به طور کلی ۱۰۰ گرم شیره انگور، حدود ۲۴۸ کالری، ۰.۶۷ گرم چربی، ۰.۲ گرم چربی اشباع شده، ۵۴.۰ گرم کربوهیدرات، ۵۴.۰ گرم قند، ۲.۱ گرم پروتئین، ۴.۳ گرم فیبر و ۰.۰۱ گرم سدیم دارد. در واقع کالری ۲۰۰ گرم شیره انگور برابر با ۱۵۵۰ گرم شیر یا ۳۵۰ گرم گوشت است، به همین دلیل می توان با مصرف آن ضعف و سستی بدن را درمان و انرژی مورد نیاز آن را تامین کرد.

یک خانم باردار نسبت به زنان دیگر، به دلایل زیر نیاز بیشتری به فولیک اسید، کلسیم و آهن دارد. 

  • فولیک اسید یا همان فولات در برخی مواد غذایی وجود دارد و یک نوع ویتامین B است. مصرف این ویتامین از تولد نوزادی با نقص طناب نخاعی یا مغزی که به آن نقص لوله عصبی می گویند جلوگیری می کند. 
  • کلسیم یک ماده معدنیست که برای شکل گیری استخوان جنین ضروریست. اگر مادر در دوران بارداری به مقدار لازم کلسیم مصرف نکند، جنین از کلسیم موجود در استخوان های مادر تغذیه خواهد کرد و این امر احتمال ابتلا به پوکی استخوان را در مادر افزایش می دهد. 
  • آهن برای تولید خون بیشتر و تامین اکسیژن جنین لازم است. زنان باردار روزانه به ۲۷ میلی گرم آهن احتیاج دارند، یعنی دو برابر میزان مورد نیاز خانم های غیرباردار. دریافت آهن بیش از حد کم در دوران بارداری می تواند منجر به کم خونی و نهایتا خستگی و افزایش خطر عفونت شود.

از آنجایی که شیره انگور دارای مقادیر زیادی آهن، کلسیم و اسید فولیک است پس می توان گفت که مصرف آن در دوران بارداری بنا به دلایلی که در بالا ذکر شد نه تنها ضرر ندارد بلکه مفید هم هست. 

در مصرف شیره انگور باید حد اعتدال را رعایت کنید، چون مصرف بیش از حد آن می تواند منجر به اسهال یا سوء هاضمه شود. توجه داشته باشید که اگر به انگور حساسیت دارید یا مبتلا به دیابت بارداری هستید، حتما پیش از مصرف شیره انگور با پزشک خود مشورت کنید. 

اگر مایل به دانستن تمام خواص شیره انگور هستید می توانید این مطلب از سایت دوشو را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست