تفاوت انگور سبز و سیاه

تفاوت انگور سبز و سیاه

در تمام جهان، انگور میوه ای پرخاصیت و سالم تلقی می شود؛ در دانه های کوچک این میوه لذیذ، گنجی از طعم های بی نظیر و فواید منحصر به فرد پنهان است، خواصی که بسته به نوع انگور تغییر می کنند. دوست دارید بیشتر بدانید؟

عموما باور دارند که انگور سیاه فواید بیشتری نسبت به انگور سبز دارد، اما دقیقا معلوم نیست که چرا این طور فکر می کنند. انگور سبز و سیاه خواص بیشماری دارند؛ هر دو از پیری جلوگیری می کنند، ظاهر پوست را بهبود می بخشند، حاوی مقادیر زیادی فیبرند که به هضم غذا کمک می کند و ویتامین هایی دارند که سیستم ایمنی و دفاعی بدن شما را بالا می برند. تمام این خواص به دلیل وجود رسوراترول است، اما تفاوتشان این است که در انگورهای تیره تر رسوراترول بیشتری وجود دارد. 

رسوراترول، بیشتر به دلیل تاثیرات مستقیمی که بر پیری دارد شناخته شده است. این ماده از تخریب سلول های پوستی جلوگیری کرده و به افزایش طول عمر کمک می کند. دیگر مزایای رسوراترول نیز به همین خوبی هستند. با فعال کردن ژن SIRT1 که باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود، به کنترل قند خون کمک می کند. اثر شگفت انگیز انگور بر روی پوست فقط حفظ سلامت و درخشندگی آن نیست. این ماده به طور موثری برای درمان سرطان پوست و سرطان های دستگاه گوارش نیز استفاده می شود.

رسوراترول باعث مهار رشد تومور در ریه ها و سینه ها می شود و همچنین در پیشگیری از سرطان لوزالمعده و پروستات موثر است. فواید رسوراترول به همین جا ختم نمی شود، این ماده با افزایش متابولیسم چربی و جلوگیری از تجمع پلاکت ها، به کاهش کلسترول در بدن کمک می کند.

هرچند که انگورهای سبز در مقایسه با انگورهای سیاه حاوی مقادیر کمتری رسوراترول هستند، اما ماده ای دارند که انگورهای سیاه فاقد آن هستند و آن کاتچین است. کاتچین، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها با خواص ضد التهابی است. کاتچین ها نه تنها به پاکسازی پوست و درخشش آن کمک می کنند، بلکه مواد زاید را از بدن خارج کرده و از ایجاد عفونت های باکتریایی یا قارچی جلوگیری می کنند. فواید این ماده بیشتر بر روی سلامت پوست، تمیز کردن داخل بدن و سیستم ایمنی متمرکز شده است و فقط در انگورهای سبز یافت می شود.

پس کدام انگور سالم تر و مقوی تر است؟

واقعیت این است که همه انگورها سالم و مقوی هستند؛ هرچند انگور سیاه حاوی رسوراترول بسیار بیشتری است، اما انگورهای سبز دارای کاتچین هستند و شما نمی توانید یکی را جایگزین دیگری کنید. این ادعا که می گویند در کل انگور سیاه بهتر است، درست نیست. در واقع هر کدام برای یک چیز خاصی مناسبند که بدون شک دانستن آن خالی از لطف نیست.

فواید انگور سبز

  • کم چرب. انگور سبز غنی از کربوهیدرات هاست و نسبت به سایر انگورها کمی اسیدی تر است.
  • فاقد کلسترول یا سدیم. انگورهای سبز به عملکرد بهتر کبد، کلیه و روده ها کمک می کنند و مقادیر زیادی پتاسیم دارند.
  • غنی از مواد معدنی. به خصوص آهن و پتاسیم. به کمک این مواد، بسیاری از بافت های بدن بازیابی می شوند و عملکرد قلب نیز بهتر می شود. 
  • جلوگیری از آلزایمر، سرطان پروستات و روده بزرگ. مصرف انگور سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، همچون رسوراترول و کاتچین می تواند مانع از ایجاد چنین بیماری هایی شود.
  • محافظت از استخوان ها. ویتامین B1 موجود در انگورهای سبز باعث حفظ سلامت استخوان ها می شود.

فواید انگور سیاه

  • کنترل قند خون. طبق مطالعات انجام شده، مصرف انگور سیاه می تواند به درمان دیابت کمک کند. رسوراترول موجود در این انگورها، مسئول افزایش ترشح و حساسیت به انسولین است و در نهایت باعث بهبود و حفظ تعادل سطح انسولین قند خون در بدن می شود.
  • بهبود عملکرد مغز. مصرف منظم انگور سیاه باعث بهبود حافظه و تمرکز می شود. پلی فنول موجود در این انگورها نیز جلوی بروز آلزایمر را می گیرد و به درمان میگرن و زوال عقل کمک می کند.
  • بهبود سلامت قلب. فیتوکمیکال های موجود در انگور سیاه، احتمال آسیب عضلات قلب را کاهش می دهند و با جلوگیری از ایجاد حملات قلبی و بیماری های قلبی عروقی، سطح کلسترول بدن را تنظیم می کنند. 
  • جلوگیری از سرطان. مصرف انگورهای سیاه می تواند برای جلوگیری و درمان سرطان های پوست، دستگاه گوارش، پروستات، سینه، ریه و پانکراس بسیار مفید باشد. 
  • کمک به کاهش وزن. خاصیت آنتی اکسیدانی انگور سیاه به دفع سموم بدن کمک می کند و در نهایت باعث کاهش وزن می شود.
  • محافظت در برابر عفونت و التهاب. رسوراترول موجود در انگورهای سیاه، یک باکتری کش و قارچ کش قویست که می تواند جلوی ایجاد عفونت و التهاب را بگیرد. این ماده دارای خواص ضد ویروسی است و برای بیماری هایی، مانند فلج اطفال و تبخال موثر است. همچنین با افزایش رطوبت ریه ها، به درمان آسم هم کمک می کند.

برای این که بتوانید از تمام فواید ذکر شده بهره مند شوید، بهتان پیشنهاد می کنم که یک فنجان انگور سبز و سیاه را با هم میل کنید. برای تاثیر بهتر فواید انگور، حداقل باید هفته ای چهار الی پنج بار انگور بخورید. بهترین روش، استفاده منظم انگور با میزان کم و مناسب در طی یک بازه زمانی است. ۱۰۰ گرم انگور حدود ۶۹ کالری (با کلسترول صفر!) دارد، بنابراین دو فنجان انگور تاثیر چندانی بر کالری روزانه شما ندارد.

ناگفته نماند که انگورهای سیاه ترش تر و انگورهای سبز شیرین تر هستند. مخلوط کردن هر دو انگور سیاه و سبز باهم، نه تنها همه فواید را به شما منتقل می کند، بلکه طعم بی نظیری نیز دارد. اگر این شانس را داشتید که در فصلش آن ها را پیدا کنید، فرصت را از دست ندهید و چند بوته بخرید تا از فواید منحصر به فردشان بی نصیب نمانید.

اگر مایلید با فواید انگور قرمز نیز آشنا شوید، حتما این مقاله دوشو را مطالعه نمایید.

در تمام جهان، انگور میوه ای پرخاصیت و سالم تلقی می شود؛ در دانه های کوچک این میوه لذیذ، گنجی از طعم های بی نظیر و فواید منحصر به فرد پنهان است، خواصی که بسته به نوع انگور تغییر می کنند. دوست دارید بیشتر بدانید؟

عموما باور دارند که انگور سیاه فواید بیشتری نسبت به انگور سبز دارد، اما دقیقا معلوم نیست که چرا این طور فکر می کنند. انگور سبز و سیاه خواص بیشماری دارند؛ هر دو از پیری جلوگیری می کنند، ظاهر پوست را بهبود می بخشند، حاوی مقادیر زیادی فیبرند که به هضم غذا کمک می کند و ویتامین هایی دارند که سیستم ایمنی و دفاعی بدن شما را بالا می برند. تمام این خواص به دلیل وجود رسوراترول است، اما تفاوتشان این است که در انگورهای تیره تر رسوراترول بیشتری وجود دارد. 

رسوراترول، بیشتر به دلیل تاثیرات مستقیمی که بر پیری دارد شناخته شده است. این ماده از تخریب سلول های پوستی جلوگیری کرده و به افزایش طول عمر کمک می کند. دیگر مزایای رسوراترول نیز به همین خوبی هستند. با فعال کردن ژن SIRT1 که باعث افزایش ترشح انسولین در بدن می شود، به کنترل قند خون کمک می کند. اثر شگفت انگیز انگور بر روی پوست فقط حفظ سلامت و درخشندگی آن نیست. این ماده به طور موثری برای درمان سرطان پوست و سرطان های دستگاه گوارش نیز استفاده می شود.

رسوراترول باعث مهار رشد تومور در ریه ها و سینه ها می شود و همچنین در پیشگیری از سرطان لوزالمعده و پروستات موثر است. فواید رسوراترول به همین جا ختم نمی شود، این ماده با افزایش متابولیسم چربی و جلوگیری از تجمع پلاکت ها، به کاهش کلسترول در بدن کمک می کند.

هرچند که انگورهای سبز در مقایسه با انگورهای سیاه حاوی مقادیر کمتری رسوراترول هستند، اما ماده ای دارند که انگورهای سیاه فاقد آن هستند و آن کاتچین است. کاتچین، یکی از قوی ترین آنتی اکسیدان ها با خواص ضد التهابی است. کاتچین ها نه تنها به پاکسازی پوست و درخشش آن کمک می کنند، بلکه مواد زاید را از بدن خارج کرده و از ایجاد عفونت های باکتریایی یا قارچی جلوگیری می کنند. فواید این ماده بیشتر بر روی سلامت پوست، تمیز کردن داخل بدن و سیستم ایمنی متمرکز شده است و فقط در انگورهای سبز یافت می شود.

پس کدام انگور سالم تر و مقوی تر است؟

واقعیت این است که همه انگورها سالم و مقوی هستند؛ هرچند انگور سیاه حاوی رسوراترول بسیار بیشتری است، اما انگورهای سبز دارای کاتچین هستند و شما نمی توانید یکی را جایگزین دیگری کنید. این ادعا که می گویند در کل انگور سیاه بهتر است، درست نیست. در واقع هر کدام برای یک چیز خاصی مناسبند که بدون شک دانستن آن خالی از لطف نیست.

فواید انگور سبز

  • کم چرب. انگور سبز غنی از کربوهیدرات هاست و نسبت به سایر انگورها کمی اسیدی تر است.
  • فاقد کلسترول یا سدیم. انگورهای سبز به عملکرد بهتر کبد، کلیه و روده ها کمک می کنند و مقادیر زیادی پتاسیم دارند.
  • غنی از مواد معدنی. به خصوص آهن و پتاسیم. به کمک این مواد، بسیاری از بافت های بدن بازیابی می شوند و عملکرد قلب نیز بهتر می شود. 
  • جلوگیری از آلزایمر، سرطان پروستات و روده بزرگ. مصرف انگور سبز به دلیل داشتن آنتی اکسیدان های قوی، همچون رسوراترول و کاتچین می تواند مانع از ایجاد چنین بیماری هایی شود.
  • محافظت از استخوان ها. ویتامین B1 موجود در انگورهای سبز باعث حفظ سلامت استخوان ها می شود.

فواید انگور سیاه

  • کنترل قند خون. طبق مطالعات انجام شده، مصرف انگور سیاه می تواند به درمان دیابت کمک کند. رسوراترول موجود در این انگورها، مسئول افزایش ترشح و حساسیت به انسولین است و در نهایت باعث بهبود و حفظ تعادل سطح انسولین قند خون در بدن می شود.
  • بهبود عملکرد مغز. مصرف منظم انگور سیاه باعث بهبود حافظه و تمرکز می شود. پلی فنول موجود در این انگورها نیز جلوی بروز آلزایمر را می گیرد و به درمان میگرن و زوال عقل کمک می کند.
  • بهبود سلامت قلب. فیتوکمیکال های موجود در انگور سیاه، احتمال آسیب عضلات قلب را کاهش می دهند و با جلوگیری از ایجاد حملات قلبی و بیماری های قلبی عروقی، سطح کلسترول بدن را تنظیم می کنند. 
  • جلوگیری از سرطان. مصرف انگورهای سیاه می تواند برای جلوگیری و درمان سرطان های پوست، دستگاه گوارش، پروستات، سینه، ریه و پانکراس بسیار مفید باشد. 
  • کمک به کاهش وزن. خاصیت آنتی اکسیدانی انگور سیاه به دفع سموم بدن کمک می کند و در نهایت باعث کاهش وزن می شود.
  • محافظت در برابر عفونت و التهاب. رسوراترول موجود در انگورهای سیاه، یک باکتری کش و قارچ کش قویست که می تواند جلوی ایجاد عفونت و التهاب را بگیرد. این ماده دارای خواص ضد ویروسی است و برای بیماری هایی، مانند فلج اطفال و تبخال موثر است. همچنین با افزایش رطوبت ریه ها، به درمان آسم هم کمک می کند.

برای این که بتوانید از تمام فواید ذکر شده بهره مند شوید، بهتان پیشنهاد می کنم که یک فنجان انگور سبز و سیاه را با هم میل کنید. برای تاثیر بهتر فواید انگور، حداقل باید هفته ای چهار الی پنج بار انگور بخورید. بهترین روش، استفاده منظم انگور با میزان کم و مناسب در طی یک بازه زمانی است. ۱۰۰ گرم انگور حدود ۶۹ کالری (با کلسترول صفر!) دارد، بنابراین دو فنجان انگور تاثیر چندانی بر کالری روزانه شما ندارد.

ناگفته نماند که انگورهای سیاه ترش تر و انگورهای سبز شیرین تر هستند. مخلوط کردن هر دو انگور سیاه و سبز باهم، نه تنها همه فواید را به شما منتقل می کند، بلکه طعم بی نظیری نیز دارد. اگر این شانس را داشتید که در فصلش آن ها را پیدا کنید، فرصت را از دست ندهید و چند بوته بخرید تا از فواید منحصر به فردشان بی نصیب نمانید.

اگر مایلید با فواید انگور قرمز نیز آشنا شوید، حتما این مقاله دوشو را مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید...

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست