1. خانه
  2. chevron_left
  3. خواندنی ها
  4. chevron_left
  5. شیره چیست؟

شیره چیست؟

شیره

شیره، نوعی ماده ی شیرین کننده است که ادعا می کنند بسیار سالم تر از قند است.

حتی برخی می گویند که خواص بی نظیر زیادی دارد.

شیره را می توانید از مغازه های لبنیاتی، فروشگاه های مواد غذایی و یا حتی به صورت آنلاین خریداری کنید.

شیره چیست؟

شیره، نوعی شیرین کننده است که در فرآیند تولید قند، به عنوان یک فراورده ی جانبی تولید می شود. 

ابتدا نیشکر یا چغندر قند را خرد می کنند و عصاره ی آن را می گیرند.

سپس، این عصاره را می جوشانند تا به شکل کریستال های قند در بیاید و بعد آن ها را از مایع جدا می کنند. شیره، در واقع همان شربت غلیظ و قهوه ای رنگی است که پس از برداشتن کریستال های قند از عصاره ی نیشکر باقی می ماند.

این کار چندین بار تکرار شده و هر دفعه نوع متفاوتی از شیره تولید می شود.

پس شیره، شربت غلیظی است که در طی فرایند تولید قند ساخته می شود و از نیشکر یا چغندر قند خرد شده بدست می آید. 

انواع شیره

انواع مختلفی از این شربت وجود دارد که از نظر رنگ، غلظت، طعم و میزان قند متفاوت اند.

شیره روشن

این شربت از جوش اول بدست می آید، روشن ترین رنگ و شیرین ترین مزه را دارد و بیشتر در شیرینی پزی استفاده می شود.

شیره ی تیره

این شیره از جوش دوم ساخته می شود، غلیظ تر و تیره تر است و شیرینی کمتری دارد. از این نوع شیره در شیرینی پزی هم استفاده می شود، اما رنگ و طعم متمایز تری ایجاد می کند.

شیره ی سیاه

شیره ی سیاه، بعد از جوش سوم تولید می شود. غلیظ ترین و تیره ترین شیره بوده و طعم تلخی دارد.

شیره ی سیاه، خالص ترین نوع شیره است و بیشترین میزان ویتامین ها و مواد معدنی را دارد. به همین دلیل، گفته می شود برای سلامتی خیلی مفید است.

گوگرد دار و فاقد گوگرد

به شیره های گوگرد دار، دی اکسید گوگرد اضافه می کنند. دی اکسید گوگرد مانند یک ماده ی نگهدارنده عمل می کند و جلوی فاسد شدن شیره را می گیرد.

 انواع گوگرد دار شیره، نسبت به فراورده های بدون گوگرد، شیرینی کمتری دارند.

انواع دیگر

از ذرت خوشه ای، انار، خرنوب و خرما نیز می توان شیره تولید کرد.

پس شیره چندین نوع مختلف، از جمله روشن، تیره و سیاه دارد.

ارزش غذایی

برخلاف قند تصفیه شده، شیره حاوی مقداری ویتامین و مواد معدنی است.

در اینجا میزان مواد مغذی موجود در ۴۰ گرم یا حدود دو قاشق غذاخوری شیره ذکر شده است:

  • ویتامین ب ۶: ۱۴ % از RDI (میزان مواد مغذی مورد نیاز در روز).
  • کلسیم: ۸٪ از RDI.
  • پتاسیم: ۱۶٪ از RDI.
  • مس: ۱۰٪ از RDI.
  • آهن: ۱۰٪ از RDI.
  • منیزیم: ۲۴٪ از RDI.
  • منگنز: ۳۰٪ از RDI.
  • سلنیوم: ۱۰٪ از RDI.

همچنین دو قاشق غذاخوری شیره، حاوی حدود ۱۱۶ کالری است، که تمام این کالری به خاطر کربوهیدرات ها، به ویژه قند موجود در شیره می باشد.

بنابراین به یاد داشته باشید که هر چند شیره حاوی ویتامین ها و مواد معدنی است، اما قند بسیار زیادی دارد و مصرف بیش از اندازه ی آن، برای سلامتی شما بسیار مضر است.

مصرف بیش از حد قند، با برخی از بزرگترین مشکلات سلامتی جهان از جمله چاقی، دیابت نوع ۲ و بیماری های قلبی مرتبط است.

شیره را فقط به خاطر داشتن مواد مغذی، به رژیم غذایی خود اضافه نکنید، چون قند خیلی زیادی دارد. بهترین راه دریافت این مواد مغذی، خوردن غذاهای کامل است.

با این حال، اگر می خواهید تحت هر شرایطی قند بخورید، مطمئنا شیره جایگزین سالم تری است.

خلاصه: شیره حاوی چندین ماده ی مغذی مهم و مواد معدنی نسبتا زیادی است، اما در عین حال، قند بسیار بالایی دارد.

خواص

تحقیقات کمی در خصوص تاثیر شیره بر روی سلامتی وجود دارد. اما مواد مغذی درون شیره چندین خاصیت برای سلامتی دارند:

سلامت استخوان

این شربت، حاوی مقادیر مناسبی کلسیم است که نقش مهمی در سلامت استخوان ها و جلوگیری از پوکی استخوان دارد.

همچنین منبع خوبی از مس، آهن و سلنیوم است که همگی به داشتن استخوان های سالم کمک می کنند.

سلامت قلب

شیره، حاوی پتاسیم است که باعث حفظ فشار خون طبیعی می شود و به سلامت قلب کمک می کند.

مطالعات انجام شده روی موش ها نشان می دهد که استفاده از شیره می تواند به افزایش HDL یا کلسترول «خوب» کمک کند، اما این مورد هنوز روی انسان ها آزمایش نشده است.

داشتن سطح کلسترول خوب می تواند جلوی بروز بیماری های قلبی و سکته را بگیرد.

قند خون

شیره می تواند به ثبات قند خون در بزرگسالان نیز کمک کند. 

طبق یک مطالعه ی انجام شده، خوردن شیره به همراه غذاهای حاوی کربوهیدرات، نسبت به زمانی که غذاها به تنهایی خورده می شوند، بیشتر می تواند باعث کاهش قند خون و انسولین شود.

گفته می شود، شیره در شاخص گلوکز (شاخصی که میزان افزایش قند خون پس از مصرف غذا را نشان می دهد) عدد ۵۵ را بدست آورده که تنها ۵ عدد پایین تر از قند تصفیه شده است.

شاید بهتر باشد افراد مبتلا به دیابت از یک شیرین کننده ی کم کالری، مانند استویا (شیرین برگ) یا اریتریتول استفاده کنند.

آنتی اکسیدان ها

طبق تحقیقات انجام شده، شیره ی سیاه حاوی آنتی اکسیدان های بیشتری نسبت به عسل و سایر شیرین کننده های طبیعی، مانند شیره ی درخت افرا و شهد آگاو است.

مطالعات همچنین نشان می دهند که آنتی اکسیدان های موجود در شیره می توانند سلول ها را در برابر استرس اکسیداتیو که مرتبط با سرطان و سایر بیماری هاست محافظت کنند.

خلاصه: شیره حاوی چندین ماده ی مغذی است که برای سلامتی مفید است و به نسبت سایر شیرین کننده ها، آنتی اکسیدان بیشتری دارد.

عوارض جانبی

اگر از شیره به مقدار مناسب استفاده شود، ضرری نخواهد داشت.

با این وجود، گرچه جایگزین خوبی برای قند تصفیه شده است، اما مصرف بیش از حد هر نوع قندی می تواند اثرات منفی بر سلامتی داشته باشد.

و افراد مبتلا به دیابت باید از مصرف بیش از حد آن جلوگیری کنند.

علاوه بر این، شیره می تواند باعث ایجاد مشکلات گوارشی و مصرف زیاد آن باعث بروز اسهال یا مدفوع شل گردد.

اگر به سندرم روده تحریک پذیر (IBS) مبتلا هستید یا مشکلات گوارشی دارید، از خوردن شیره خودداری کنید.

پس به طور خلاصه می توان گفت که شیره برای اکثر مردم بی خطر است، اما باید در حد اعتدال مصرف شود و افراد مبتلا به دیابت و مشکلات گوارشی نباید از آن استفاده کنند.

شیره و قند

شیره حاوی چندین ماده مغذی مهم و آنتی اکسیدان است و جایگزین بهتری برای قند تصفیه شده می باشد.

در عین حال، قند بسیار زیادی دارد که در صورت مصرف بیش از حد می تواند مضر باشد.

نهایتا، شیره «کمی بهتر» از قند است.

شیره را می توانید از فروشگاه های مواد غذایی سالم و یا به صورت آنلاین خریداری نمایید.

 

3 دیدگاه. ارسال دیدگاه جدید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست