1. خانه
  2. chevron_left
  3. خواص و فواید
  4. chevron_left
  5. خواص شگفت انگیز مویز

خواص شگفت انگیز مویز

خواص مویز

شاید کشمش محبوب ترین نوع انگور خشک شده باشد، اما تنهاترین نوع آن نیست. مویز و کشمش سلطانی (یا کشمش طلایی) دو نوع دیگر انگور خشک شده اند که از آن ها در انواع کیک ها، کلوچه ها، آجیل، مربا و چاشنی ها استفاده می شود.

اگرچه انواع انگور خشک شده ابتدا فقط در حوضه مدیترانه بودند و هنوز هم در آشپزی یونانی و فرانسوی محبوبیت زیادی دارند، اما امروزه در کالیفرنیا و دیگر نقاط جهان هم به مقدار زیادی تولید می شوند. این مویز ها به روش آفتاب خشک و از انگور سیاه تهیه می شوند. 

مویزها کوچک، شیرین و گاها ترش هستند و از ارزش غذایی بالایی برخوردارند؛ همچنین حاوی فیبر، آنتی اکسیدان، پتاسیم و آهن نیز می باشند.

مویز چیست؟

مویز نوعی میوه ی خشک شده ی کوچک است که از انواع مختلف انگور بی دانه درست می شود، مصارف مختلفی دارد و در اصل متعلق به حوضه مدیترانه است، اما امروزه به طور گسترده در کالیفرنیا و بسیاری از نقاط دیگر دنیا نیز تولید می شود. مویز سیاه نسبت به سایر مویزها کمی کوچکتر و ترش تر است و طبق تحقیقات انجام شده سرشار از آنتی اکسیدان ها، از جمله آنتو سیانیدین ها و اسیدهای فنولیک است.

تفاوت کشمش و مویز

مویز چه تفاوتی با کشمش دارد؟ اکثر کشمش ها از انواع مختلف انگور شاهی یا سلطانی درست می شوند. رایج ترین نوع انگور بی دانه ای که از آن مویز تهیه می شود، انگور سیاه است. مویز مانند کشمش و کشمش سلطانیست، اما تنها تفاوت آن ها در نوع انگور و روش درست کردنشان است.

برخی تحقیقات نشان می دهد که مویز آنتی اکسیدان بیشتری نسبت به کشمش و سلطانی دارد؛ البته این امر بستگی به نحوه تهیه ی آن ها نیز دارد. زمانی که آب انگور خشک می شود (البته نه در زمانی که برای خشک کردن انگور از دمای بسیار بالا و مواد افزودنی استفاده می شود) سطح مواد مغذی موجود در آن نسبت به انگور تازه بالاتر می رود. برخلاف کشمش های معمولی، مویز از آنتی اکسیدان و خواص ضد باکتریایی و ویروسی بیشتری برخوردار است. 

مواد مغذی

براساس مقاله ای که توسط موزه Politismos منتشر شده، مویز سرشار از آنتی اکسیدان ها، پلی فنول ها، فیبر محلول و نامحلول و مجموعه ای از ویتامین ها از جمله ویتامین های گروه B، پتاسیم، کلسیم، آهن و مواد معدنی است. ارزش غذایی یک چهارم فنجان مویز به شرح زیر است:

  • ۱۲۰ کالری
  • ۰ چربی
  • ۳۰ گرم کربوهیدرات
  • ۲ گرم فیبر
  • ۲۸ گرم قند
  • ۱ گرم پروتئین
  • ۳۰۰ میلی گرم پتاسیم (۹ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۱ میلی گرم آهن (۶ درصد از نیاز روزانه بدن)
  • ۲۰ میلی گرم کلسیم (۲ درصد نیاز روزانه بدن)

فواید مویز برای سلامتی

۱. سرشار از آنتی اکسیدان 

مویز حاوی انواع آنتی اکسیدان های پلی فنول مختلف است که با پیشگیری از سرطان، سلامت قلب، جلوگیری از چاقی و حتی پیشگیری از دیابت در ارتباط اند. تحقیقات اخیر حاکی از آن است که مویز و سایر کشمش ها دارای خواص ضد التهابی هستند که نشانگرهای استرس اکسیداتیو را کاهش می دهند. به نظر می رسد مویز به دلیل داشتن تأثیر مثبت بر سلولهای اپی تلیال معده انسان، برای بیماریهای التهابی معده نیز مفید باشد. بر اساس حجم، انگور خشک شده حتی بیشتر از انگور تازه پلی فنول دارد. 

۲. منبع خوب پتاسیم

کشمش و مویز هر دو دارای پتاسیم اند که یک ماده معدنی ضروری و الکترولیت است. پتاسیم نقش بسیار مهمی در بدن دارد، از جمله: تنظیم تعادل مایعات، تنظیم عملکردهای عصبی و عضلات و حفظ سلامت قلب و فشار خون طبیعی.

۳. چربی، کلسترول و سدیم پایین

میوه های خشک، مانند انواع کشمش دارای فیبر، آنتی اکسیدان و مواد معدنی هستند و به همین دلیل استفاده از آن ها در رژیم های غذایی کم سدیم و کم چربی توصیه می شود. مطالعات نشان می دهد که خوردن غذاهای پر فیبر  می توانند جلوی بروز بیماری های قلبی، چاقی، برخی از انواع سرطان ها و همچنین دیابت و احتمالا بیماریهای حاد مغزی را بگیرندگفته می شود برای ایجاد تعادل باید میوه (خشک یا تازه) با پروتئین ها و چربی های سالم مصرف شود. همچنین از خوردن روغن های فرآوری شده یا مواد غذایی که به آن ها قند اضافه شده خودداری کرد.

۴. تامین فیبر غذایی

مویز علاوه بر اینکه کالری کمی دارد می تواند نیاز روزانه بدن شما به فیبر و مواد معدنی ضروری را تامین کند. آنها مانند سایر میوه های خشک، کربوهیدرات های طبیعی دارند که بدن و مغز می توانند از آن برای تامین انرژی خود استفاده کنند.

اضافه کردن مقداری مویز یا کشمش به میان وعده های قبل از تمرین یا وعده های غذایی بعد از تمرین، روشی مناسب برای تجدید نیروی عضلات و بازسازی ذخایر گلیکوژن است.

میوه های خشک همچنین می توانند یک میان وعده مناسب برای کودکان باشند؛ فیبرهای موجود در آن ها باعث می شود که فرد دیرتر احساس گرسنگی کند و قند خونش ثابت بماند.

طبق مطالعه ای که در سال ۱۳۹۱ انجام شد: «کشمش می تواند جذب قند (شاخص گلیسمی) را متعادل کند، روی نشانگرهای خاص اکسیداتیو تأثیر بگذارد و حس سیری را از طریق لپتین و گرلین افزایش دهد».

نحوه استفاده

مویز چه طعمی دارد؟

اگرچه مویز در کل شیرین است اما ممکن است گاهی طعم ترش یا کمی اسیدی داشته باشد و دهان را جمع کند. مویز نسبت به انگور سیاه تازه یا کشمش، طعم قوی تری دارد. 

در چه چیزهایی می توان از مویز استفاده کرد

مویز اغلب در آشپزی فرانسوی مورد استفاده قرار می گیرد، اما در بسیاری از غذاهای دیگر نیز وجود دارد. آنها اغلب با بادام و مرکبات ترکیب می شوند.

شما می توانید از مویز در دستور غذاهایی که کشمش یا توت تازه دارند استفاده کنید، مانند:

  • مربا و ژله ها 
  • کیک، کلوچه، نان، بیسکویت
  • تارت های میوه ای
  • سالادهای میوه
  • آجیل
  • سربی (نوعی دسر میوه ای)
  • غذاهایی که با گوشت خوک، اردک یا گاو درست می شوند
  • سبزیجات
  • دانه های غلات

می توانید به جای شکر معمولی، از مویز در شیرینی ها و کیک های صبحانه استفاده کنید.

مثلا می توانید مویز را روی ماست بریزید یا به جای کشمش در سالادهای میوه، آجیل ها، نان کدو تنبل بدون گلوتن، شیرینی ها، کیک های فنجانی یا حتی غذاهایی مانند عدس پلو استفاده کنید.

از کجا می توان مویز خرید؟

مویز را می توان به راحتی از اکثر فروشگاه های مواد غذایی، مغازه های خشکبار فروشی و حتی به صورت اینترنتی خرید. معمولا مویز را درون کیسه یا بسته های کوچک (مانند انجیر خشک یا کشمش) می فروشند تا پوست آن آسیب نبیند. سعی کنید مویزهایی بخرید که به صورت ارگانیک و بدون دستکاری ژنتیکی درست شده اند و در تهیه آن ها از سولفور استفاده نشده است. می توانید مویزهای ارگانیک و سالم را با هزینه های نسبتا کم به صورت آنلاین خریداری کنید.

کدام میوه ها می توانند جایگزین مویز شوند؟

اگر دسترسی به مویز ندارید می توانید به جای آن از کشمش معمولی، کشمش سلطانی (طلایی)، آلو، زغال اخته، انجیر یا زردآلو استفاده کنید.

نحوه نگهداری

مویز باید در مکانی خنک و کم نور و دور از گرما، رطوبت و نور خورشید نگهداری شود. می توانید برای نرم و تازه کردن دوباره ی مویز، ابتدا آن ها را درون آب بریزید و به مدت دو الی سه ساعت درون یخچال قرار دهید تا آب را به خودش جذب کند.

خطرات و عوارض جانبی

اگر در هنگام خوردن میوه های خشک زیاده روی کنید به راحتی کالری زیادی جذب می کنید. مویز و سایر میوه های خشک به دلیل قند زیاد و حجم کمی که دارند بهتر است در وعده های غذایی کوچک استفاده شوند.

مویز باید دور از دسترس حیوانات خانگی یا سگ ها نگهداری شود، چون به کلیه ی آن ها آسیب می رساند و مصرف آن می تواند باعث سمیت یا نارسایی کلیه شود.

نتیجه گیری

  • مویز چیست؟ مویز نوعی انگور خشک شده است که دارای فیبر، آنتی اکسیدان، ویتامین های A و C می باشد. همچنین چربی، سدیم و کلسترول کمی دارد. 
  • تفاوت مویز و کشمش در نوع انگوری است که از آن تهیه می شوند، اما از هر دوی آن ها می توان در بسیاری از دستورالعمل های غذایی استفاده کرد.
عضویت در خبرنامه دوشو
.با عضویت در خبرنامه، شما را در جریان آخرین مطالب «دوشو» قرار می‌دهیم

سوال یا دیدگاهی دارید؟ در اینجا با ما در میان بگذارید.

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Fill out this field
Fill out this field
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

همه چیز درباره کشمش
همه چیز درباره انگور
همه چیز درباره مویز
همه چیز درباره شیره انگور
فهرست