همه چیز در مورد کشمش سلطانی

کشمش سلطانی

کشمش سلطانی، میوه خشک شده کوچک و شیرینی است که غالبا از انگورهای سفید بی دانه نژاد Vitis Vinifera (گونه ای از Vitis که بومی منطقه مدیترانه، اروپای مرکزی و جنوب غربی آسیاست) ساخته می شود. کشمش های سلطانی اغلب با کشمش و مویز اشتباه گرفته می شوند، زیرا همگی انواع مختلف انگور خشک شده هستند؛ اما چیزی که باعث تمایز سلطانی از دو گونه دیگر می شود، بافت نرم و شیرین آن است.

رنگ سلطانی طلاییست و نسبت به کشمش، آبدارتر، شیرین تر و گوشتی تر است و یک میان وعده کم چرب و عالی به حساب می آید. در برخی مناطق از جمله آمریکا به این نوع کشمش، کشمش طلایی نیز گفته می شود. 

نحوه خشک کردن

کشمش سلطانی زیر آفتاب خشک می شود، اما ابتدا در یک محلول روغن گیاهی خوابانده می شود تا سریعتر خشک گردد. اغلب به این کشمش ها گوگرد دی اکسید زده می شود تا به هنگام خشک شدن رنگشان تیره نشود.

ارزش غذایی و ویتامین ها

  • کالری نسبتا بالایی دارند و سرشار از مواد معدنی، از جمله کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی و مقداری ویتامین E ،K و ویتامین های گروه B هستند.
  • مطالعات نشان می دهد که بسیاری از انواع انگورهای خشک، از جمله کشمش سلطانی دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند، بنابراین اضافه کردن آن ها به رژیم غذایی می تواند برای درمان برخی از بیماریهای التهابی مفید باشند.
  • همچنین در مطالعات خاصی مشخص شده که سلطانی (همچون مویز، انواع آلو و زردآلو) مقدار مناسبی اسید فولیک، منگنز و بور دارد؛ اگرچه مقدار آن ها به نوع خاص سلطانی و نحوه تولید آن بستگی دارد.
  • طبق اظهارات وزارت کشاورزی ایالت متحده آمریکا، ۱.۴ فنجان کشمش سلطانی حاوی ۱۳۰ کالری، ۳۱ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم قند، ۱ گرم پروتئین، ۰ چربی، ۱ گرم فیبر، ۳۲۰ میلی گرم پتاسیم، ۲۰ میلی گرم کلسیم و ۱ میلی گرم آهن است.
  • در مقایسه با انگورهایی که خشک نشده اند، میزان ویتامین C و ویتامین K موجود در سلطانی بسیار کمتر است. روند خشک شدن باعث می شود سطح این مواد مغذی بسیار کاهش یابد، اما کشمش های سلطانی خشک شده هنوز هم دارای فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان هستند.

فواید سلامتی

چرا کشمش های سلطانی برای سلامتی شما مفیدند؟ 

۱. منبع غنی فیبر و کربوهیدرات

از آنجایی که منبع خوبی از فیبر و همچنین کربوهیدرات ها هستند، انرژی بدن را تأمین می کنند. به عنوان مثال، کشمش سلطانی میان وعده خوبی برای ورزشکاران، قبل و بعد از تمرین است، چون بدن را با گلوکز مجددا تقویت می کنند که به قدرت عضلات و مغز کمک می کند. 

سلطانی به دلیل دارا بودن فیبر زیاد، شاخص گلیسمی متوسطی دارد. این بدان معناست که باعث می شود قند خون شما نسبت به قندهای رایج و کربوهیدرات های تصفیه شده کمتر بالا رود. 

۲. آنتی اکسیدان بالا

یکی از قابل توجه ترین فواید سلطانی، وجود آنتی اکسیدان های پلی فنول است که در انواع توت ها، اسفناج، لوبیای سیاه، بادام و چای سبز نیز یافت می شود. پلی فنول ها نوعی ترکیبات گیاهی هستند که برای سلامت قلب مفیدند و اثرات ضد سرطان دارند. 

این آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو و التهاب که موجب بروز اثرات پیری و بسیاری از بیماری ها می شوند محافظت می کنند. وجود این آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی می تواند قند خون را کنترل کند، از لخته شدن خون جلوگیری نماید، از بینایی و سلامت چشم محافظت نموده و برای سلامت سیستم عصبی مفید باشد.

یکی دیگر از انواع آنتی اکسیدان های موجود در کشمش سلطانی، اسید اولئانولیک است که نشان داده شده دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد توموری است و از کبد محافظت می کند. مطالعات حاکی از آن است که این آنتی اکسیدان می تواند در برابر کرم خوردگی و پوسیدگی از دندان ها محافظت کرده و از رشد باکتری های مضر روی لثه ها نیز جلوگیری نماید.

۳. تامین آهن و پتاسیم

آیا کشمش سلطانی پتاسیم زیادی دارد؟ کشمش سلطانی نیز مانند سایر کشمش ها منبع مناسبی از پتاسیم است و حدود ۸ تا ۹ درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت ضروری است که برای بسیاری از فعالیت های بدن لازم است. از سیستم قلب و عروق، کلیه ها، مغز و بافت های عضلانی محافظت می کند. وجود این ماده برای متعادل کردن تاثیرات سدیم در رژیم غذایی، حمایت از فشار خون طبیعی و جلوگیری از سردرد، کم آبی، تپش قلب و تورم غدد ضروریست. 

هرچند که نیاز روزانه بدن به ترکیب شیمیایی بور به اثبات نرسیده است، اما مطالعات نشان می دهد که کشمش سلطانی منبع مناسبی از این ماده مغذی بوده و تاثیرات مثبتی بر سلامت استخوان و تولید هورمون دارد. 

۴. کلسترول و سدیم کم

اگر شما یک رژیم غذایی کم کلسترول و/یا کم سدیم، مانند رژیم غذایی دَش (رژیم فشار خون کاه) یا رژیم مایند (رژیم ذهنی) را دنبال می کنید، پس میوه های خشک که منبع خوبی از مواد مغذی و فیبر هستند برای شما بسیار مفید خواهند بود.  

پتاسیم موجود در سلطانی، فشار خون بالا را کاهش می دهد. همچنین میزان کلسترول و سدیم پایین کشمش سلطانی برای افرادی که مشکلات کلیوی، تصلب شرایین و بیماری های قلبی دارند مناسب است. 

کاربرد

علاوه بر این که کشمش سلطانی یک میان وعده عالیست، در تهیه بیسکویت، دسر و کیک نیز استفاده می شود و چاشنی خوبی برای پخت انواع کلوچه ها، نان ها و مافین هاست، چون دانه ندارد. 

نگهداری

میوه های خشک را باید در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کرد. برای حفظ تازگی کشمش های سلطانی، بهتر است آن ها را در ظروف دربسته و در یخچال گذاشت. با این کار می توان آن ها را تا یکسال تازه نگه داشت. کشمش سلطانی در تمام طول سال در دسترس و قابل تهیه است. 

چنانچه مایل به دانستن تفاوت کشمش سلطانی با سایر کشمش ها هستید می توانید این مقاله را نیز در سایت دوشو مطالعه نمایید.

کشمش سلطانی، میوه خشک شده کوچک و شیرینی است که غالبا از انگورهای سفید بی دانه نژاد Vitis Vinifera (گونه ای از Vitis که بومی منطقه مدیترانه، اروپای مرکزی و جنوب غربی آسیاست) ساخته می شود. کشمش های سلطانی اغلب با کشمش و مویز اشتباه گرفته می شوند، زیرا همگی انواع مختلف انگور خشک شده هستند؛ اما چیزی که باعث تمایز سلطانی از دو گونه دیگر می شود، بافت نرم و شیرین آن است.

رنگ سلطانی طلاییست و نسبت به کشمش، آبدارتر، شیرین تر و گوشتی تر است و یک میان وعده کم چرب و عالی به حساب می آید. در برخی مناطق از جمله آمریکا به این نوع کشمش، کشمش طلایی نیز گفته می شود. 

نحوه خشک کردن

کشمش سلطانی زیر آفتاب خشک می شود، اما ابتدا در یک محلول روغن گیاهی خوابانده می شود تا سریعتر خشک گردد. اغلب به این کشمش ها گوگرد دی اکسید زده می شود تا به هنگام خشک شدن رنگشان تیره نشود.

ارزش غذایی و ویتامین ها

  • کالری نسبتا بالایی دارند و سرشار از مواد معدنی، از جمله کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم، روی و مقداری ویتامین E ،K و ویتامین های گروه B هستند.
  • مطالعات نشان می دهد که بسیاری از انواع انگورهای خشک، از جمله کشمش سلطانی دارای خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی هستند، بنابراین اضافه کردن آن ها به رژیم غذایی می تواند برای درمان برخی از بیماریهای التهابی مفید باشند.
  • همچنین در مطالعات خاصی مشخص شده که سلطانی (همچون مویز، انواع آلو و زردآلو) مقدار مناسبی اسید فولیک، منگنز و بور دارد؛ اگرچه مقدار آن ها به نوع خاص سلطانی و نحوه تولید آن بستگی دارد.
  • طبق اظهارات وزارت کشاورزی ایالت متحده آمریکا، ۱.۴ فنجان کشمش سلطانی حاوی ۱۳۰ کالری، ۳۱ گرم کربوهیدرات، ۱۰ گرم قند، ۱ گرم پروتئین، ۰ چربی، ۱ گرم فیبر، ۳۲۰ میلی گرم پتاسیم، ۲۰ میلی گرم کلسیم و ۱ میلی گرم آهن است.
  • در مقایسه با انگورهایی که خشک نشده اند، میزان ویتامین C و ویتامین K موجود در سلطانی بسیار کمتر است. روند خشک شدن باعث می شود سطح این مواد مغذی بسیار کاهش یابد، اما کشمش های سلطانی خشک شده هنوز هم دارای فیبر، کربوهیدرات و آنتی اکسیدان هستند.

فواید سلامتی

چرا کشمش های سلطانی برای سلامتی شما مفیدند؟ 

۱. منبع غنی فیبر و کربوهیدرات

از آنجایی که منبع خوبی از فیبر و همچنین کربوهیدرات ها هستند، انرژی بدن را تأمین می کنند. به عنوان مثال، کشمش سلطانی میان وعده خوبی برای ورزشکاران، قبل و بعد از تمرین است، چون بدن را با گلوکز مجددا تقویت می کنند که به قدرت عضلات و مغز کمک می کند. 

سلطانی به دلیل دارا بودن فیبر زیاد، شاخص گلیسمی متوسطی دارد. این بدان معناست که باعث می شود قند خون شما نسبت به قندهای رایج و کربوهیدرات های تصفیه شده کمتر بالا رود. 

۲. آنتی اکسیدان بالا

یکی از قابل توجه ترین فواید سلطانی، وجود آنتی اکسیدان های پلی فنول است که در انواع توت ها، اسفناج، لوبیای سیاه، بادام و چای سبز نیز یافت می شود. پلی فنول ها نوعی ترکیبات گیاهی هستند که برای سلامت قلب مفیدند و اثرات ضد سرطان دارند. 

این آنتی اکسیدان ها از بدن در برابر رادیکال های آزاد، استرس اکسیداتیو و التهاب که موجب بروز اثرات پیری و بسیاری از بیماری ها می شوند محافظت می کنند. وجود این آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی می تواند قند خون را کنترل کند، از لخته شدن خون جلوگیری نماید، از بینایی و سلامت چشم محافظت نموده و برای سلامت سیستم عصبی مفید باشد.

یکی دیگر از انواع آنتی اکسیدان های موجود در کشمش سلطانی، اسید اولئانولیک است که نشان داده شده دارای اثرات ضد التهابی، آنتی اکسیدانی و ضد توموری است و از کبد محافظت می کند. مطالعات حاکی از آن است که این آنتی اکسیدان می تواند در برابر کرم خوردگی و پوسیدگی از دندان ها محافظت کرده و از رشد باکتری های مضر روی لثه ها نیز جلوگیری نماید.

۳. تامین آهن و پتاسیم

آیا کشمش سلطانی پتاسیم زیادی دارد؟ کشمش سلطانی نیز مانند سایر کشمش ها منبع مناسبی از پتاسیم است و حدود ۸ تا ۹ درصد نیاز روزانه بدن به پتاسیم را تامین می کند. پتاسیم یک ماده معدنی و الکترولیت ضروری است که برای بسیاری از فعالیت های بدن لازم است. از سیستم قلب و عروق، کلیه ها، مغز و بافت های عضلانی محافظت می کند. وجود این ماده برای متعادل کردن تاثیرات سدیم در رژیم غذایی، حمایت از فشار خون طبیعی و جلوگیری از سردرد، کم آبی، تپش قلب و تورم غدد ضروریست. 

هرچند که نیاز روزانه بدن به ترکیب شیمیایی بور به اثبات نرسیده است، اما مطالعات نشان می دهد که کشمش سلطانی منبع مناسبی از این ماده مغذی بوده و تاثیرات مثبتی بر سلامت استخوان و تولید هورمون دارد. 

۴. کلسترول و سدیم کم

اگر شما یک رژیم غذایی کم کلسترول و/یا کم سدیم، مانند رژیم غذایی دَش (رژیم فشار خون کاه) یا رژیم مایند (رژیم ذهنی) را دنبال می کنید، پس میوه های خشک که منبع خوبی از مواد مغذی و فیبر هستند برای شما بسیار مفید خواهند بود.  

پتاسیم موجود در سلطانی، فشار خون بالا را کاهش می دهد. همچنین میزان کلسترول و سدیم پایین کشمش سلطانی برای افرادی که مشکلات کلیوی، تصلب شرایین و بیماری های قلبی دارند مناسب است. 

کاربرد

علاوه بر این که کشمش سلطانی یک میان وعده عالیست، در تهیه بیسکویت، دسر و کیک نیز استفاده می شود و چاشنی خوبی برای پخت انواع کلوچه ها، نان ها و مافین هاست، چون دانه ندارد. 

نگهداری

میوه های خشک را باید در جای خشک، خنک و تاریک نگهداری کرد. برای حفظ تازگی کشمش های سلطانی، بهتر است آن ها را در ظروف دربسته و در یخچال گذاشت. با این کار می توان آن ها را تا یکسال تازه نگه داشت. کشمش سلطانی در تمام طول سال در دسترس و قابل تهیه است. 

چنانچه مایل به دانستن تفاوت کشمش سلطانی با سایر کشمش ها هستید می توانید این مقاله را نیز در سایت دوشو مطالعه نمایید.

بیشتر بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این فیلد را پر کنید
این فیلد را پر کنید
لطفاً یک نشانی ایمیل معتبر بنویسید.

فهرست